Monday 14 March 2011

Menghukum @ menasihat

Muqaddimah
Sekian lama mencari ayat yang sesuai untuk menulis setelah sekian lama tanpa sebarang post.
Moga Allah tambahkan nikmat ilham.

Buat pertama kali pada tahun ini, rasa putus harapan cukup menguasai diri. Harapan yang diletakkan tinggi jatuh terhempas ke muka sendiri. Mengaibkan diri, memalukan diri, memutuskan ikatan hati yang telah terjalin.

teringat satu nasihat ustaz.
Ibubapa janganlah buat sesuatu yang menyebabkan kita sendiri akan berkecil hati terhadap anak-anak kita. Kita mengharap pada yang tidak mampu memikul harapan. Kita meminta pada yang kita ketahui tak mampu memberi. Maka cukuplah, hentikan harapan itu, kerana apabila kita sakit dihati maka bahananya pada anak kita jua. Itulah nasihat yang cukup berguna.

Bukan nasihat ini menyebelahkan anak yang "berguna" namun kadang-kala perasaan tidak endahkan anak perlu supaya hati tidak semakin sakit. Berjauhan lebih baik.

Nasihat dalam tindakan
Dalam tindak-tanduk sehari-hari, kita perlu berhati-hati kerana kita adalah orang yang diperhati, menjadi ikutan. Itulah bebanan utama yang ingin bergelar dai'e. Membawa diri setiap hari agar tidak mengundang fitnah pada agama Ilahi.

Rasullah cukup berlemah lembut dalam dakwahnya tetapi ada yang salha anggap dakwah yang berhikmah adalah dengan menuturkan yang baik sahaja. Sebagai buktinya, Baginda seorang yang tegas. Bagaimana satu suku kaum Yahudi yang bekerjasama dengan tentera Ahzab dikepung seusai tamat perang kerana bala tentera Ahzab mengundur diri. Baginda meminta sahabat segera mengepung suku yahudi tersebut walaupun para sahabat ketika itu belumpun solat. Mengarahkan seorang sahabat menjadi hakim dan menghukum suku yahudi tersebut.

Nasihat perlu pada tempatnya. Jika perlu kasar untuk nasihat diterima maka kasarlah. Jika tidak pasti lebih baik dengan lemah lembut dan itulah berhikmah. Namun, kita manusia tidak lari daripada kesilapan. Jangan dihukum Islam jika pendakwahnya tersilap. Jangan hanya dikritik orang itu dan ini tidak layak tetapi bangkitlah bangun berdakwah. Tunjukkan cara yang betul. Moga Allah mudahkan urusan kita bersama demi mencapai redhanya.

No comments: