Wednesday 16 March 2011

Mencari idola

Dalam menjalani kehidupan hidup bertuhan satu perkara yang cukup sukar untuk di"mantain" adalah persoalan iman dan taqwa. Oleh kerana itu, salah satu cara untuk kita menjaga iman dan taqwa kita adalah menutup sebarang ruang dan peluang untuk diri kita terdedah kepada perkara yang tidak baik.

Melingkungi diri bersama teman-teman yang mengajak kepada masjid dan surau, yang menjaga aurat dan percakapan, yang menjaga diri dan orang sekeliling. Itulah satu cara untuk menutup ruang dan peluang melakukan dosa. Teman yang baik walaupun kadang-kala tidak mampu untuk membuatkan kita teguh beribadat pada Allah paling tidak hindarkan kita dari berbuat maksiat. Dikelilingi dengan pelaku maksiat, paling tidak saham teman kita lakukan maksiat tercatat.

Usaha kita berteman dan rapat dengan orang yang baik untuk mengelak melakukan maksiat adalah satu ibadah.

Disamping itu, kita perlu mencari qudwah hasanah dalam hidup kita dan Rasullah, para sahabat, ulama adalah ikutan yang baik. Gaya hidup mereka walaupun kita tidak mampu ikuti keseluruhannya boleh dijadikan contoh.

Mencintai Rasullah walaupun kita tidak pernah melihat baginda adalah cinta abadi. Allah kasih dan sayang pada kita kerana kita masih bernafas, masih hidup sebagai Islam walaupun bukan mukmin. Namun adalah kita rasa kita mampu bertahan dengan iman yang tidak di"upgrade" sentiasa. Biarlah hari ini kita hidup sebagai muslim dan esok jika mampu hiduplah sebagai mukmin.

No comments: