Monday 3 January 2011

Cuti-pelajar-cuti-guru

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Akhir 2010 cukup menarik.bermula dengan cuti yang disambut dengan laungan takbir Aidil Adha. seminggu yang menghitung hari untuk menjadi pelajar di UIAM dibawah program Post Graduate Diploma of Education.

Menjadi pelajar cukup berbeza sebagaimana yang penulis telah nyatakan dalam posting sebelum ini. Dalam kalam ini pengalaman yang berbeza ingin dikongsi, "marah". Nafsu marah memang tidak elok sama sekali, namun marah perlu pada masanya. Kita perlu ada perasaan marah apabila dikhianati, rasa marah apabila ditipu, rasa marah apabila dipersenda, rasa marah apabila kita difitnah kerana kita bukan malaikat yang tidak bernafsu. Namun marah biarlah kerana Allah, bukan kerana perasaan kita semata. Apabila marah kerana Allah ia adalah ibadah, asalkan marah kita kena pada tempatnya.

Ambil yang jernih buang yang keruh
Peribahasa yang sering digunakan oleh orang "tua-tua" untuk mengamankan dua pihak yang bertelagah. Lupakan perkara semalam, teruskan hidup baru sama sekali tidak relevan. Perkara semalam adalah sejarah dan kita perlu mengambil iktibar, tidak terlalu memikirkannya dan tidak menghukum individu tersebut atas kesilapan yang lepas perkara berbeza. Dalam memilih pemimpin kita juga perlu melihat apakah sumbangan mereka pada masa lepas. Jika sudah jelas calon pilihan kita semakin "baik" maka mungkin kesilapannya yang lepas tidak perlu kita ungkitkan. Tetapi jika beliau masih bergelumang dalam lumpur yang sama walaupun nampak sedikit "baik" maka fikirkanlah sebaiknya.Dalam memilih kawan juga kita mesti tahu perangai rakan kita iaitu perkara yang lepas supaya kita bersedia di masa hadapan.

Malaysia vs Indonesia
Malam sebelum perlawanan, penulis telah ke "pasar tengahmalam" di Cheras. Perbezaan yang cukup ketara. Percutian sebelum memulakan tugas sebagai guru cukup membingungkan. Melihat anak muda yang bukan belia tetapi remaja memakai subang, berseluar pendek dan bermacam lagi bagi yang lelaki dan memakai pakaian sehabis kecil dan merangkul "abang" bagi perempuan. Zaman remaja penulis yang dialami kurang 10 tahun yang lalu cukup berbeza. Bukan lagi antara langit dengan bumi tetapi jauh daripada itu.

Siapa yang bersalah?, jika soalan ini diterbitkan maka ramai akan menjawab "tiada gunanya menyalahkan sesiapa yang penting mencari solusinya". berbondong-bondong tokoh-tokoh akademik, pakar motivasi, NGO dan lain-lain yang memberikan cadangan solusinya namun hasilnya menyonsang. Wabak makin parah. Maka teori bahawa mencari punca tiada gunanya patut dikikis, sebagaimana doktor memberikan ubat yang perlu tahu punca penyakitnya.

Bersama kita fikirkan contoh ini. Si "bapa" yang menyediakan bilik untuk si "anak" dalam masa yang sama telah juga menyediakan "keperluan" untuk anaknya. Jika si "bapa" hanya menyediakan buku-buku berfaedah, permainan yang berguna, makanan yang berzat dan mimuman yang berkhasiat maka itulah yang akan di baca, di main, di makan dan di minum oleh "anak"nya. Tetapi jika "bapa" menambah dengan meletakkan buku Ujang, daun terup, ayam berlemak dan air bikarbonat dalam menu "anak"nya,, maka mana mungkin "anak"nya tidak mencuba. Kebarangkalian itu pasti ada untuk salah seorang "anak"nya mencuba.

Maka "bapa"lah yang perlu dipersalahkan kerana menambah yang bukan pada tempatnya. Jika dinasihat masih degil maka adakah cukup dengan seribu baris nasihat lagi sama ada kepada si "anak". Maka perlu dibuang daripada menu buku Ujang, daun terup, ayam berlemak dan air bikarbonat itu oleh si "bapa". Jika "bapa" masih enggan maka perlulah diganti si "bapa" itu dengan "ibu"nya atau kahwin sahaja oleh si ibu dengan "bapa baru". Natihanya tidak pasti tetapi pasti "bapa baru" akan cuba menurut kehendak pengantin barunya. Maka fahaminya dengan sebaik-baiknyanya dan terpulanglah.Demi masa depan anak bangsa yang penting seagama.

Kesempatan yang ada digunakan untuk menonton perlawanan akhir AFF Piala Suzuki. Keputusannya kita sedia maklum, kejayaan anak bangsa patut kita banggakan tapi pencapaian saudara seagama kita perlu fikirkan. Ya, CINTAKAN NEGARA tuntutan agama tetapi CINTAKAN AGAMA LEBIH UTAMA. Kesanggupan berpuluh ribu penonton untuk datang awal seawal jam 5 memenuhi stadium bagi mencari "seat" terbaik tiada salahnya. Alhamdulillah, masih ada yang cintakan Allah disamping cintakan negara bersolat asar dan maghrib pada waktunya, namun selebihnya.

Kita punya kuasa, kita berhak mengatur masa perlawanan, membina lebih banyak tempat wudu', memudahkan HAMBA ALLAH dalam urusan solat sebagaimana kita memudahkan WARGANEGARA MALAYSIA untuk membeli tiket dan masuk ke stadium, tidak seperti Indonesia yang masih perlu beratur panjang membeli tiket gara-gara "lapuknya" kaedah penjualan tiket.

Cuti yang berbaki ini punya hikmahnya. Kejelikan kadang-kala perlu untuk menambahkan kesedaran tetapi jika yang jelik masih dipandang normal. Maka teruskanlah menganggap yang abnormal itu normal.

No comments: